Lite bakgrund

Instagram är en fotodelnings-app och socialt nätverk som skapades runt 2010 av grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger. Men 2012 köptes de upp av Facebook för 1 miljard dollar. Enligt Instagram själva har den sociala plattformen mer än 300 miljoner dagligt aktiva användare och 500 miljoner månatliga användare.

Instagram är en foto- och video-centrerad app där man lägga upp bilder, korta videos, spela in korta berättelser, eller sända live.

Hur fungerar Instagram?

Börja med att starta ett konto

Även om Instagram kan visas på en dator så är Instagram främst en mobil app, så du måste ladda ner den innan du kan skapa ett konto. Instagram är gratis i både Apple App Store och Google Play.

För att registrera dig, kan du antingen ansluta ditt Instagram-konto till din Facebook-profil eller din mailadress. Registrering via Facebook kommer automatiskt fylla i dina användaruppgifter åt dig, inklusive ditt namn och profilbild, men du kommer fortfarande att bli ombedd att skapa ett användarnamn och lösenord.

Du kommer förmodligen vilja konvertera ditt varumärkes Instagram-konto till ett “företagskonto” för att få tillgång till analyser och insikter. För att göra detta, måste du ansluta kontot med ditt företags Facebook-sida genom att följa stegen under “Växla till företagsprofil” under inställningar.

När kontot har skapats kan du gå till din Profil (knappen längst ner till höger på skärmen) och tryck på “Redigera profil” för att ändra ditt namn, användarnamn och profilbild, eller att lägga till en webbplats och en kort biografi (max 150 tecken.).

För att ändra appens inställningar trycker du på kugghjulet i det övre högra hörnet. Därifrån kan du också visa de inlägg du har gillar, hitta personer att följa, göra kontot privat, se Instagram’s olika supportalternativ, rensa din sökhistorik och logga ut.

Instagram-ikoner

Vad är er strategi?

Osäker på hur du kan använda Instagram för ditt företag? Testa då några av dessa strategier:

Visa upp dina produkter eller tjänster. Ta bilder på era nyinkomna produkter, eller dela bilder av era mest populära produkter. Eller, om du har en serviceverksamhet, exempelvis en frisersalong eller en restaurang så kan ni gå bakom kulisserna och dela med er av ert arbete. Ta bilder och videoklipp som visar hur dina produkter eller varor tillverkas, speciellt om processen är unik eller intressant, eller något era kunder frågar om ofta. Detta kommer inte bara att ge intressant innehåll för ert Instagram-konto, utan också att visa dina kunder och anhängare exakt vad som händer i bakgrunden.

Inkludera era anställda. Gör ert företags Instagram-sida mer personlig genom att inkludera era medarbetare i era inlägg. Dela bilder på vad de anställda jobbar med eller när ni gör något kul på företagets eventuella utflykter.

Be era kunder att visa upp sina bilder. Sätt hashtags på era bilder för att uppmuntra kunderna att märka sina egna bilder när de delar foton av era produkt, tjänster eller arbete. På så sätt kan andra användare som vill veta var den kom, ekelt hitta till din sida. Se bara till att du tittar på dem, gillar dem och kommentera dem, så att de fortsätter märka bilder även i framtiden.

Posta erbjudanden på din Instagram.

Ge tillbaka till din Instagram följare genom att erbjuda dem rabatter för att följa dig. Dela en bild med instruktioner om hur man använder affären – till exempel kan du skapa en kupongkod för användning vid din butik på nätet, eller be användarna (när de betalar för en produkt eller tjänst) för att visa att de följer dig. Detta kommer att få era anhängare att känna sig speciella, och sannolikt få dem att berätta för sina vänner om ditt företag.

Marknadsföring på Instagram

Som på andra sociala medier har företag möjlighet att annonsera på Instagram. Det finns tre olika format för reklam:

Fotoannonser. De ser ut som vanliga fotoinlägg, men de har en “sponsrad” etikett ovanför fotot. De har också en “Läs mer”-knapp i det nedre högra hörnet, under fotot.
Videoannonser. Liksom fotoannonser, dessa ser ut som vanliga videoinlägg, men med en sponsrad etikett på toppen.
Carousel Annonser. Dessa annonser ser identisk med foto annonser, men har flera bilder som användarna kan svepa igenom.

Alla tre annonsformat visas i användarnas hemflöden medan de bläddra igenom sitt flöde av följare. Dessa annonser föder fyra olika mål: videovisningar, klick till din webbplats, app-installationer, och medvetenhet.

Instagram tips och tricks

för att få ut det mesta av ditt Instagram-konto, ha dessa tips i åtanke:

Länkar fungerar inte i Instagram texter. Det enda stället där du kan dela en fungerande länk som faktiskt tar användarna till en webbplats är via din profil (eller genom en knapp på en sponsrad post). Länkar fungerar inte i bildtexter eller fotokommentarer, så om du försöker att styra användare till en viss webbsida kan du tillfälligt ändra standardlänken i din bio på just den sidan och förklara i bildtexten till bilden att länken finns att hitta på din profil.

Se till att dina inlägg relaterar till ditt varumärke. Det kan vara frestande att dela foton av mat, mode och djur eftersom de är så populära på Instagram, men om ditt företag inte har något att göra med dessa saker, kan detta göra att din marknadsföring ser osammanhängande och förvirrande ut. Men om du kan hitta ett sätt att visa bilder som dessa och samtidigt göra dem relevanta för ditt företag, kan det självklart göra din marknadsföringsstrategi mer framgångsrik och unik.

Kör giveaways och kampanjer. Lägg upp en bild som marknadsför en giveaway, rea eller tävling och be användare att posta bilder med en specifik anpassad hashtag för att vara med. Du kan sedan söka den angivna hashtagen för att se vem som har deltagit och välja en vinnare. Kampanjer som detta låta dina kunder och anhängare att marknadsföra ditt varumärke åt dig genom att prata om din marknadsföring på sina personliga sidor, och det kommer att driva fler människor att besöka din profil.

Svara på användarnas kommentarer

När folk kommentera dina foton, svara på dem. Interagera med era kunder genom att visa dem att du är uppmärksam och att du bryr dig om huruvida de ser dina bilder och vad de har att säga. De kommer att vara mer benägna att fortsätta följa dig och interagera med dina bilder om de känner att de spelar någon roll.

Använd Instagram-inlägg på din webbplats. Från desktopversionen av Instagram, kan du få en inbäddningskod att lägga in specifika bilder och videor på företagets hemsida. Detta kan visa besökarna att du är aktiv på Instagram och hjälpa dig att få fler anhängare. Välj det foto som du vill bädda in, klicka på knappen i det nedre högra hörnet och välj Bädda in. Detta kommer att generera en ny sida med den inbäddade koden och ger dig möjlighet att om du vill; visa bildtexten eller inte. Du kan därifrån kopiera den genererade koden och klistra in den på din webbplats.

Vill du veta mer?

Vill du få råd eller tip? Kontakta oss då på info@winternet.se eller ring på 0346 92 302 så kan vi hjälpa till med allt det här. Som minst analysera och plocka fram era egna säljpunkter för en marknadsföring på Instagram.